torstai 30. heinäkuuta 2009

Gravis admodum …

 

Ylen raskas eli Gravis admodum on vanhin säilynyt Suomea koskeva asiakirja. Kirjettä on kutsuttu paavin bullaksi mutta se saattaa olla myös vaatimattomampi paavillinen kirje. Paavi Aleksanteri III lähetti sen Upsalan arkkipiispalle ja muille Ruotsin piispoille. Alkuperäinen kirje on kadonnut, mutta kopioita on säilynyt.

Tämä mainio kirje on syytä lukea (ainakin sivistyneen ihmisen).

Gravis admodum

“Ylen raskas ja vaikea valitus on esitetty apostoliselle istuimelle siitä, että suomalaiset aina, kun heitä uhkaa vihollisten sotajoukko, lupaavat säilyttää kristillisen uskon ja pyytävät hartaasti saarnaajia ja kristillisen lain selittäjiä, mutta sotajoukon vetäydyttyä kieltävät uskon, halveksivat ja ankarasti vainoavat saarnaajia. Koska he näin näyttävät pilkkaavan Jumalaa ja halveksivan kristillistä uskontoa, ja koska he näin ovat kaksinkertaisesti helvetin lapsia, heidän onnensa ja elämänsä nähdään kokonaan olevan maallisissa ja he halveksivat taivaallisia, eikä ole soveliasta, että vastoinkäymisessä heille tuottaa turvan kristityn nimi, jota he myötäkäymisessä näyttävät pilkkaavan ja kammoksuvan; muistutamme ja määräämme teidän yhdyskunnallenne, että tästä lähtien heidän petoksiaan ja juoniaan varoisitte niin järkevästi ja harkitusti, että jos pakko tulee, he eivät voi turvautua teidän apuunne ja puolustukseenne, elleivät he luovuta teidän haltuunne varustuksiaan, jos heillä joitakin on, tai muutoin anna riittävää taetta ja varmuutta siitä, että he eivät tämän jälkeen millään tavalla voi peräytyä tai kiertää teidän järkevyyttänne, vaan heidän on pakko lujasti pitää ja säilyttää kristinuskon todisteet; ettei heitä enää nähtäisi niiden joukossa, joista on sanottu: hän on tunnustava sinua, niin kauan kuin teet hänelle hyvää.”
“Annettu Tusculanumissa syyskuun 9 päivänä.” [1171 tai 1172]
(suomennettu latinasta) 

Historian alussa oli suomalaisilla järkevä, opportunistinen kanta juutalaiseen harhaoppiin nimeltä kristinusko. Pakanuuden ja nykyajan välissä suomalaiset joutuivat harhatielle, ja ottivat kristillisen taikauskon tosissaan. Tämä aika oli surullista aikaa. Nykyään olemme taas pragmaattisempia tämän huuhaan kanssa. Näin luulen.

Tässä paavillisessa kirjeessä paavi Aleksanteri III valitti suomalaisten epäluotettavuutta. Hädän hetkellä suomalaiset ruinasivat apua saarnaajilta ja varsinkin saarnaajien apujoukoilta. Hätätilan haihduttua suomalaiset sujuvasti kielsivät kristinuskon ja saarnaajat saivat satikutia. Paavi huomautti, että suomalaisilta on vaadittava takeita kristinuskossa pysymisestä avun vastikkeeksi.

Jos tuo kirje antaa totuudellisen kuvan  suomalaisista historian aamunkoitossa, niin täytyy esi-isille nostaa hattua. Hyvä Suomi ja suomalaiset. Rusinat pitää noukkia pullasta.

Nykyisin on samanmoinen meininki. Ihmiset käyttää surutta kirkkoa ja kirkon palveluita hyväkseen. Se on minusta aivan oikein. Kirkon diakonia onkin ainoa syy, miksi minun mielestäni kirkolle nykyaikana voidaan sallia verotusoikeus. Kirkkoon kuuluvista valtaosa on taatusti menettänyt uskonsa evankelis-luterilaisiin dogmeihin. Siitä voisin vaikka lyödä vetoa.

Ahneimmat rahanhimossaan eroavat kirkosta. Tuskinpa antavat myöhemmin omasta pussistaan hyväntekeväi-syyteen lähellekään sitä mitä kirkollisverojen kautta ohjautuisi diakoniatyöhön. Raha ratkaisee. Eikä ahneudella ole mitään rajaa.

En usko Jeesuksen jumaluuteen. Hyvin vaikea on uskoa minkäänlaiseen jumaluuteen taikka edes sielun olemassaoloon. Katselen maailmaa hyvin skeptisenä agnostikkona.

En ole kuitenkaan eronnut Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta. Maksan mielelläni suomalaisen rakennusperinteen säilyttämisestä ja kirkon diakoniatyöstä. Ne on minusta tärkeitä asioita. Ahneet olkoot toisaalla. Eikä kristillisen taikauskon pönkittäminen käy luonnolleni ollenkaan. Sitä paitsi hörhöjen kiistelyä on huvittavaa seurata (esim. naispappeus).

 

Taivas

Jos Jumala/Jeesus on tuolla, niin tulisi nyt vaan alas, eikä piilottelisi pilvien takana.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon dogmit on kirjoitettu tunnustuskirjoihin –> http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/

Sanojen selvennystä

Pragmaattinen = käytännönläheisesti asioihin suhtautuva

Opportunismi = tilanteiden periaatteeton hyväksikäyttö, vallitsevien olojen myötäily

---------------------------------------------------------------------------------

Gravis admodumin teksti on kopioitu

WSOY:n CD-Facta 2001 CD-ROM:ilta.

Ei kommentteja: